Kerékpár fajtákat és felhasználási területeiket.
Mountain Bike - MTB
Ha vásárolni szeretnél kattints a következő linkek egyikére: Női mountain Bike - Férfi Mountain Bike
Közkeletű elnevezései angol nevéből, a „mountain bike”-ból ered. A '80 évek elején, Amerikában, Colorado és California államban alakult ki ez a kerékpár típus. Elsősorban hegyes terepre, földutakra, ösvényekre való. Különleges tulajdonságai mind vázgeometriájában, mind felszereltségében megmutatkoznak. Meredek lejtőkön és emelkedőkön egyformán stabil, tapasztaltabbak nagyobb akadályok fölött is átjuthatnak vele. Tengelytávja hosszú, a hátsó kerék hátrább kerül a kerékpárostól a jobb kapaszkodás érdekében. Hajtóműve az akadályokon átjutás érdekében magasabbra kerül. Váza biztonsági okokból alacsony. Megjelenése különleges alkatrészek fejlődését indította el: kormányra szerelt váltókar, 3 fogaskerekes első hajtómű, első és hátsó teleszkóp, pillangó, majd 'V', később tárcsafék kialakulása szorosan összeköthető az MTB-vel. Elsősorban sportolási célra alkalmas, azoknak, akik kedvelik a természetet és az úttalan utakat. Masszív felépítés, vastag kerekek: az MTB kerékpár kétségtelenül terephajtásra teremtetett. A nagy igénybevétel pont ugyanannyira nem probléma az esetében, mint a nem megfelelő útviszonyok leküzdése. Országúti célokra azonban nem alkalmas, hiszen a tekerése közben nem a száguldás az elsődleges, hanem a körülményekhez való, zökkenők nélküli idomulás. Azonban, ha tisztában vagy az elvárásaiddal és azzal, hogy mit várhatsz ettől a típustól, akkor nem érhetnek kellemetlen meglepetések. Ahhoz, hogy a bicikli vázszerkezete ne „nyögjön fel” a tereputak kihívásai közepette, bizony ellenálló felépítés szükséges. Ráadásul a nyögés még csak egy dolog, de a tengelytörés sem lehetetlen, ha egy nem megfelelő kialakítású kerékpár találkozik a göröngyös ösvények kiszámíthatatlanságával. Magyarul, a testi épséged biztosítása érdekében lényeges, hogy kellően strapabíró modellre voksolj. A terepbiciklizés nem feltétlenül azt jelenti, hogy azonnal az erdőben teremve, már rovod is a kilométereket. Általában a célt valahogyan meg is kell közelíteni, városon, országutakon keresztül. Bár, ahogy azt fentebb is említettük, ez a fajta nem való országúti tekerésre, de tökéletesen alkalmas az “összekötő” utak lepedálozására.
Milyen fokú felszereltség az optimális?
Egyén és helyzetfüggő. Nyilván sárvédő nélkül merészség elindulni, pláne nedvesebb időszakban. De az egyéb kiegészítők, kellékek megléte egyénenként változik. A vázra szerelhető táskák például roppant praktikusak, de akár akadályozhatnak is az előre haladásban. Ezért a legjobb tanács, ha a saját MTB kerékpár kiegészítőidet úgy válogatod össze, ahogy az Neked, az elvárásaidnak maradéktalanul megfelel. A mountain bike-okon minimum 21 sebességfokozatot állíthatunk. Általában első teleszkóppal vannak felszerelve, de a kategória belépő modelljeinél ez általában csak rugós villa, aminek más a működési elve, és az állíthatóság terén is jóval kevesebbet nyújtanak. A drágább modelljeinél már megjelennek az összteleszkópos MTB-változatok is. Ez utóbbiak első és hátsó felfüggesztéssel is rendelkeznek, így még stabilabb kerékpározást élvezhetünk keményebb terepen is. A MTB-modellek merevek, kerekei vastagok, könnyen gyorsulnak és jó a reakcióidejük. A belépő szintű hobbikategóriában gyakran V-fékes, a komolyabb mountain bike-ok esetében pedig már kizárólag tárcsafékes kerékpárokat találunk, amelyek lehetnek bowdenes (mechanikus) vagy hidraulikus rendszerűek. A MTB-ok közti különbségek leglényegesebbike mégsem ez, hanem a kerékátmérő.
Ránézésre: terepmintás, ballonos gumi, egyenes kormány, alacsony váz, első teleszkóp, 3 tárcsás első hajtómű.
29" MTB, 29er
29"-os (29er) hegyikerékpárok egy új kategória a kerékpár kategóriában. A konstrukciójuk a 26 colos kerékpárokból indul ki, de 29 colos kerekekkel szerelik és a vázgeometriája is megváltozott. Ez a kategória új keletű jelenség a hegyikerékpárok között. Az előnyük a nagyobb terepbírás a kevésbé technikai terepen, a 29" kerekek nagyobb átmérője nagyobb lendületed ad a lejtőkön. A kerekek nagyobb átmérője nagyobb stabilitást biztosít. A standardok közé tartozik a teleszkópos villa és ennél a kategóriánál majdnem kötelező hidraulikus fékek. Ez a hegyikerékpár kategória azoknak a kerékpárosoknak ajánlott, akik a magasabb sebességeket kedvelik, vagy nem tudnak dönteni a cross és a hegyikerékpár között, mivel megfelelő gyorsaságot a közútakon és egyúttal nagy stabilitást a terepen biztosítanak. Ideális választás lehet a 190 cm feletti kerékpárosok részére is, mert egy mountain bike 26 colos kerekekkel és alacsonyabb vázgeometriával részükre már kevésbé megfelelő lehet. A bringák piacán a kerékátmérő nagyságát hagyományosan colban szokás megadni, eszerint 26”-os, 27,5"-os és 29”-os mountain bike-ok között válogathatunk. 26"-os kerékátmérővel készültek az első MTB-ok, ezek ma is keresettek. Hogy számunkra melyik a legmegfelelőbb méret, azt testi adottságainkon kívül az határozza meg, milyen terepen, milyen dinamikával szeretnénk használni a mountain bike-unkat. A mountain bike-okon minimum 21 sebességfokozatot állíthatunk. Általában első teleszkóppal vannak felszerelve, de a kategória belépő modelljeinél ez általában csak rugós villa, aminek más a működési elve, és az állíthatóság terén is jóval kevesebbet nyújtanak. A drágább modelljeinél már megjelennek az összteleszkópos MTB-változatok is. Ez utóbbiak első és hátsó felfüggesztéssel is rendelkeznek, így még stabilabb kerékpározást élvezhetünk keményebb terepen is. Elméletileg a kimondottan magas, 185 cm-nél nagyobb termetű kerékpárosok számára a 29”-os átmérőjű kerék ajánlott. Alacsonyabbak is gyakran választják ezt a méretet, mert könnyebben gurul nehéz terepen, illetve a tapadása is jobb, viszont kevésbé dinamikus, és nehezebben lehet gyorsulni-lassulni vele, mint 26”-os kerékátmérővel. Sokan esküsznek a 27,5”-os méretre, mert úgy gondolják, ez képviseli a kompromisszumot a kisebb és a nagyobb átmérő előnyös tulajdonságai között.
Down-Hill kerékpár
Down-hill (DH) hegyről lefelé! Extrém meredek lejtőkre, kizárólag lefelé, nagyon gyorsan! Különlegesen hosszú tengelytáv, extrén erős váz, hosszú rugóutú első és hátsó teleszkóp, nagy tömeg a jellemzője. A DH kerékpárosok motoros bukósisakot, kar és lábvédőt, gyakran a testet és gerincet védő vértet viselnek. Csak erős idegzetűeknek! A downhill kerékpárok elöl-hátul 15-20 centiméteres kilengést biztosító teleszkópokkal vannak ellátva - főként ettől nehéz a bicikli. A jó versenyzők, ha az atlétikához hasonlítanánk a kerékpározást, sprinteralkatúak, szemben a cross-country-versenyzőkkel, akik kenyai futók testéről álmodoznak. Az erő a nagy tömegű kerékpár megtartásához szükséges. A downhillbiciklik elején a sok kisebb fogaskerék helyett egy darab hatalmas fogaskerék van, minél nagyobb, annál jobb, lehetőleg 46-48 fogas, az átlagos hegyi bringák 42 fogával szemben. A downhillversenyen indulónak a következő kötelező felszerelést kell viselnie: állvédős, teljes arcot védő bukósisak (full face), gerincvédők, hosszú ujjas kesztyű. Ezenfelül a könyök- és térdvédő használata is javallott. A downhillversenyzők ruhája egyébként - látszik, nem látszik - hihetetlen, mennyire tud védeni, pedig kutyaközönséges lasztexcuccnak tűnik. Mégis. Az egyik közvetítésen láttam, egy Mercedes Gonzalez nevű spanyol downhilles nő akkorát zakózott, azt hittem, meghalt, de minimum nem lehet többé gyereke - egy ugrás során levált kerékpárjáról, s mint Ikarosz röpült, röpült, valahol földet ért; a nézők bevonásával kereste a versenyigazgatóság, aztán egyszerre csak előjött valahonnan, kezébe adták a biciklijét, és hetedik lett.
Ránézésre: brutálisan erős váz, nagyon hosszú teleszkópok
Trekking, avagy túra kerékpár
Kényelmes vázgeometria, csomagtartó és súlyos csomagok elhelyezésére alkalmas váz a jellemzője. Ötvözi a sportot a kényelemmel. Szilárd burkolatú, esetleg föld- vagy murvás útra való. Emelkedők nem okoznak akadályt, mindaddig, amíg szilárd burkolat van a kerék alatt. Vázgeometriája stabil és kényelmes, magas építésű, erős vázzal. Nagy átmérőjű kerekek, kevéssé ballonos, országúti vagy futóbordás mintájú gumikkal a kis gördülési ellenállás érdekében. Felszereltségében a kényelmet szolgálja a kissé hajlított kormány, rugós nyeregcső, állítható kormányfej. Jellemző felszereltsége a csomagtartó, sárvédő, láncvédő, újabban első teleszkóp és tárcsafék. Elsősorban kirándulásra, túrázásra való, de mindennapi közlekedésre is alkalmas kerékpártípus. Ártól és márkától függetlenül a sárvédő, csomagtartó, a KRESZ előírásainak megfelelő világítás, és a kitámasztó is a túrakerékpár alaptartozékának számít. Természetesen ezeket a használat során mindenki kedvére alakíthatja. A sárvédő ma már egy könnyű alu-plastic alkatrész, nagyon jó szolgálatot tesz, mind városi közlekedés, mind túrák esetén. A férfi túrakerékpár csomagtartói tekintetében azonban már lényegesebb tudásbeli és kialakításbeli különbségekkel találkozunk. A legegyszerűbb acél csomagtartók is 25 kg-ig terhelhetőek, azonban az oldalukra rögzíthető táskák rögzítésére nem alkalmatlanok, ellentétben az alumínium változatokkal. Ez amiatt van, hogy amíg az utóbbiak plusz kerettel, vagy extra rögzítősínnel védik a táskát, az acélból készült csomagtartó egyszerű pálcás lábai nem akadályozzák meg, hogy a csomag a küllők közé szoruljon, ezzel akár nagyobb balesetet is okozhatnak. Az erre a célra kialakított tartókonzol segítségével azonban mindegyik csomagtartó felszerelhető világítással. A korábban nagy divatnak örvendő pumparögzítő szem napjainkban már eltűnőben van, csak elvétve találkozhatunk vele, mivel a rengetegféle méretű pumpa megjelenésével fokozatosan elvesztette a létjogosultságát. A kerékpárosok közkedvelt extrájának az agydinamó számít, ami a régi típusú dörzshajtású verziókkal ellentétben időjárás-függetlenebb, csendesebb, megbízhatóbb, és nem mellesleg hatékonyabb is. Kényelmes és praktikus felszerelés az alkonyatkapcsolós első lámpa, amellyel az első és hátsó világítás egyszerre kapcsolható, illetve az ezekbe épített, úgynevezett állófény funkció is. A kor és a technika fejlődésével az első lámpába épített USB csatlakozó is megjelent, amely az agydinamó közreműködésének köszönhetően menet közben is képes tölteni a navigációs eszközünket, vagy a lemerült mobiltelefonunkat. A férfi túrakerékpár is sokféle fejlesztésen, újításon ment keresztül, és a gyártók a sokféle igényt szem előtt tartva igyekeztek ezeket az eltérő stílusból fakadó elvárásokat ötvözni, így született meg a túrakerékpár egyik változata, a nagyon praktikus, és sokoldalú gravel kerékpár. Szerkezetét, küllemét tekintve a férfi túrakerékpár az országúti kerékpár rokona, azonban – köszönhetően a jól összeállított felszereltségének – a keményebb terephasználattól sem retten vissza.
Ránézésre: magas váz, csomagtartó, sárvédő, enyhén hajlított kormány, esetleg rugós nyeregcső és állítható kormányfej.
Országúti, avagy versenykerékpár
Országúti, magyarul versenykerékpár. Az első kifejezetten sportolásra tervezett kerékpárfajta. Minden alkatrésze a rendkívül gyors haladást szolgálja. Nagy átmérőjű kerekek nagynyomású, vékony gumikkal. Erősen hajlított koskormány, mely erősen előredőlő, minimális légellenállású testtartást biztosít a különleges vázgeometriával együtt. Minimális tömeg. Rövid tengelytáv a gyors manőverezés érdekében. A kerékpár fejlődésére legjelentősebb hatású fajta, hiszen itt jelentek meg először olyan, ma már természetesnek számító újítások, mint a láncváltó és a különálló fékszerkezet. Hagyománya több mint 100 évre tekint vissza, olyan versenysorozatokkal, mint a Tour de France. Elsősorban országúti versenyzésre, kerékpározásra javasolt. Ha a gyors közlekedés kerül szóba, akkor nem csak az izomautók világa szokott eszünkbe jutni, hanem bizony a speciális kialakítással bíró kerékpárok is. Egyre többen választják ezt a fajta mozgásformát, hiszen átmozgatja az egész testet és mégis kíméli az ízületeket. Mielőtt azonban az országútra gurulnál, érdemes átgondolnod, hogy ehhez milyen kerékpár bizonyulna a leginkább megfelelőnek. Az árak végső határa a csillagos ég, de akár százezres költséggel is hozzájuthatsz megbízható márkához. A Cube országúti kerékpár kínálatban kezdők és a kerékpározást már profi szinten űzők is megtalálhatják számításukat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a területen a megbízhatóság legalább olyan lényeges, mint az eszköz alapanyaga. Mindezen a sebesség, az egyszerű használhatóság és persze a közlekedés biztonsága is múlhatnak. Ugyan hazánk egyre több területén találkozhatunk kiépített kerékpárutakkal, de még mindig sok helyen nincsenek ilyenek. Az utak minősége szintén hagy maga után némi kívánnivalót, ezért ha az országúti kerékpározás mellett döntenél, akkor célszerű kifejezetten ehhez alkalmas eszköz mellett letenned a voksod.
Ránézésre: koskormány, nagy átmérőjű, vékony kerekek rendkívül könnyű merev váz.
City - Városi kerékpár
Alapvetően városi közlekedésre tervezett kerékpár. Kialakításánál elsődleges szempont a kényelem. Alacsony átlépésű váz, magas, íves kormány, csomagtartó. A kerékpározás reneszánszát éli, s míg vidéken szinte soha nem kopott ki a szokások közül, addig a fővárosban még csak néhány éve kezdett beivódni a köztudatba. Ebben természetesen az is szerepet játszik, hogy az ország több útszakasza mellett elérhető ma már a kerékpárút, mely biztonságos lehetőséget teremt a bringázásra. A két keréken történő közlekedés az egészséges életmódra figyelők körében is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, hiszen akár néhány kilométer megtételével is tehetünk az aktívabb mindennapok érdekében. A női kerékpárok minden korábbinál szélesebb választékban elérhetőek napjainkban, de persze a férfiak is megtalálhatják kedvenceiket a kétkerekűek között. Míg a hétköznapi közlekedésre vagy a kerékpárutakon való bringázásra a klasszikus értelemben vett férfi és női kerékpárok is kiválóan alkalmasak, addig a sportág szerelmesei számára érdemes kicsit drágább eszközbe beruházni. A határ valóban a csillagos ég, így akár több milliós bicajok közül is válogathatunk. A tapasztalatok azonban egyértelműen azt mutatják, hogy a legtöbben nem szeretnének vagyonokat költeni, és beérik a hagyományos kétkerekűekkel. A nők számára rendszerint fontosabb a megjelenés, mint az erősebbik nemhez tartozóknak, ám a női kerékpárok között valóban mindenki megtalálhatja azt a fazont, stílust, szín-és formavilágot, amelyet elképzel magának a mindennapokban. A rendszeres karbantartásra azonban érdemes kiemelt figyelmet fordítani, hiszen csak az olyan járgánnyal gurulhatsz biztonságosan az utakra, amely minden szempontból kényelmedet és testi épségedet szolgálja. Néha elég ehhez annyi, hogy egy hozzáértő átnézi a kerekeket, fékeket. A kerékpározás remek választásnak bizonyul a hétvégéken is. Az ország minden régiójában megtalálhatóak olyan területek, ahol bringázhatsz, és ez nem feltétlenül a kerékpárutakat jelenti, bár kétségtelen, hogy ezek a leginkább kényelmesek. Körbebicajozhatod a Balatont, de a környékeden levő, kiépített parttal rendelkező tó mentén is haladhatsz. A szabadban töltött idő jótékony hatással lesz közérzetedre és egészségi állapotodra, ami szintén nem elhanyagolható szempont. A női kerékpár akkor az igazi, ha arra kosár is felszerelésre kerül, ami nem csak mutatós, de praktikus segítőtárs is lehet.
Ránézésre: erősen hajlított kormány, csomagtartó
Dirt kerékpár
Hazánkban elterjedt „Dirt” kerékpárok kialakítása közelebb áll az MTB-hez, ezzel is mutatva, hogy ezeket a kerékpárokat elsősorban természetes helyeken, terepen nem pedig kiépített pályákon használják. A dirt kerékpár jellemzője az egysebességes hajtásrendszer, a masszív erősített alumíniumváz, a könnyű és erős merevvilla, vagy a robosztus felépítésű teleszkóp. A pályák leküzdéséhez lendületre és bátorságra van szükség, ezért az egyszerűség és kevesebb technikai hibát megelőzendő jellemzően csak egy hátsó tárcsafékkel rendelkezik a dirt kerékpár. youtube videók terjedésével, és az extrém bringázás egyre nagyobb népszerűségével egy újabb stílus jelent meg, ami már egy speciálisabb dirt kerékpár kialakítást követelt meg. Ezek a megalomán típusú pályák és maga a stílus Amerikából származik, ahol nem ritka egy-egy ugratón 20-30 métert is repülni. Ennek a stílusnak a neve: slopestyle. Egy ilyen dirt kerékpár ugyanolyan masszív felépítésű, mint a merevfarú társa, de a hosszú és magas ugrások -és főleg az érkezések- miatt jellemzőbb az "összteleszkópos" kialakítás. Ezeknél a bringáknál nagyon fontos volt a megfelelő rugózás összeállítása, mivel a hatalmas ugrások végén a dirt kerékpár nyergében leérkezve nagyon erős ütést kell elnyelnie. Ennek érdekében elől és hátul is progresszív rugózást kapott a dirt kerékpár, ami azt jelenti, hogy a rugóút vége felkeményedik. Ennek a rugózásnak nem a terepleküzdő tulajdonság a lényege, hanem az érkezés erőhatásainak csillapítása. Ezen kívül nem vehet el hajtásenergiát használat közben, ami a bringa lassulását, és rontott ugrásokat okozna. Az ilyen dirt kerékpár a motorsporthoz hasonlatosan rengeteg karbantartást igényel, amit már szervizórákban mérünk. Természetesen ajánlott a megfelelő védőfelszerelés viselése, ami nem csak a sisakban és kesztyűben nyilvánul meg, de célszerű könyök- és térdvédő használata is, kiváltképp egy új mutatvány gyakorlása közben.
Ránézésre: robusztus, külön megerősítésekkel ellátott vázú MTB
Triál kerékpár
A motoros triál sportból ered, első feljegyzések szerint Spanyolországból. Természetes, vagy mesterséges akadályok legyőzéséből áll a sport. A versenyzőnek az akadályokat lábletétel nélkül kell teljesíteni. Helyben állás, helyből ugrás (végig a kerékpáron) természetes része ennek a sportnak. A triál kerékpárok 26” kerékkel, ballonos, vastag gumikkal, nagyon alacsony vázzal készülnek, nagyon fontos szempont a súly. A trial kerékpározás egy modern szakága, ahol a kerékpárosnak egy számára speciálisan kialakított akadálypályán kell végig haladnia anélkül, hogy a lábát letenné, ill. a gumikon kívül a kerékpár bármely egyéb része a talajt vagy az akadályokat érintené. A sport nagyon jó egyensúlyérzéket és súlypont emelkedést kíván, és természetesen a kerékpárok is speciálisak.
Ránézésre: nagyon alacsony váz, gyakran nyereg nélkül, vastag gumik
BMX kerékpár
Honnan máshonnan, mint California-ból ered ez a kerékpár is, eredetileg a cross és salakmotor versenyek kerékpáros változataként. Rövidesen több ágra szakadt a sport, ezeknek megfelelő kerékpárokkal. A legjelentősebb irányzatok: Street, Park, Vert, Dirt, Flatland. A kerékpárok kerékmérete 18”-24” között változik, jellemző méret a 20”. A legismertebb a „Freestyle” irányzat, mely különböző trükkök végrehajtásából áll, illetve a „Dirt” irányzat, mely földes, buckás pályákon való versenyzést, ugratást jelent. BMX cross (terep) sportág a legtöbb újkori sportághoz hasonlóan az Egyesült Államokból származik, ahol azzal a céllal hozták létre, hogy azok a tehetséges fiatalok, akik nem rendelkeztek megfelelő anyagi háttérrel a motokrosszozáshoz, egy könnyen kezelhető, irányítható kerékpárral művelhessék azt, amit a motokrosszos társaik. Ebből származtatható a BMX név is, melynek első betűje, a „B” a kerékpárt, az „M” a motort, az „X” pedig a kettő keresztezését jelöli. A BMX kerékpárok gyártása hamarosan nagy üzletté vált, és kiterjedt az egész világra. A kerékpárok is látványos fejlődésen mentek keresztül, a kezdetben azonos méretre gyártott BMX-eket később továbbfejlesztették, és a használóik magasságára és súlyára való tekintettel immár különböző méretekben (mini, junior, expert, Pro L, Pro XL és Pro XXL) gyártották. A BMX-eket egykor mind 20″-os kerekekkel szerelték fel, de hamarosan megjelentek a 24″-os típusok is. Ma mindkét méretet használják versenyzéshez, az utóbbit Cruiser kerékpárnak nevezik. Magyarországon 1988-ban, Veszprémben alakult meg az első BMX cross sportegyesület, Veszprémi ÉPSZÖV Spartacus SE néven. A klub alapítója Borbély Ferenc volt, aki jelentős szerepet vállalt a Magyar BMX Cross-Triál Szövetség megalakulásában is. Az első pálya építését az ausztriai St. Pölten BMX Egyesülete segítette. A pálya felavatása után sorra alakultak az ország különböző pontjain az újabb egyesületek: Harkán, Kecskeméten, Hódmezővásárhelyen, Sopronban, Szombathelyen, Gyöngyösön, Győrben, Pápán, Gencsapátiban, de építettek pályát Budapesten is. A klubok megalakulását azonnal követte a Magyar BMX Cross-Triál Szövetség megalakulása 1991. augusztus 12-én. 1990-ben rendezték az első nem hivatalos országos bajnoki versenysorozatot, nyolc fordulóval.
Ránézésre: vastag, erősített váz, ballonos gumik
Cross vagy cross trekking kerékpár
A túrakerékpár sportos, lecsupaszított változata. Jellemzően a túrafelszerelések (csomagtartó, sárvédő) elhagyásával alakult ki. Azoknak a kerékpárosoknak ajánljuk, akik vegyes terepen, kifejezetten sportolási szándékkal kerékpároznak, de a trekking bringáknál megszokott kényelem is fontos számukra. Nem mindegy manapság, hogy túrázásra és városi közlekedésre milyen kerékpárt választunk. Vannak, akik sportosabb kerékpárokat szeretnek, vannak, akik beérik az átlagos kialakításokkal is, melyen minden extra megtalálható. A Cross trekking kerékpárok egy hibridet képviselnek a cross és a trekking kerékpár között, így megadva a lehetőséget a tulajdonosnak, hogy vagy túrabiciklit csináljon a kerékpárból, vagy meghagyja sportosabbnak azt. A Cross kerékpár ugyanis alapvetően a klasszikus túrakerékpár (trekking kerékpár) sportos változata, és ideális hosszabb távok megtételére, vegyes terepen való tekerésre, míg a klasszikus túrakerékpárt óvatossággal érdemes csak nem egyenes terepekre kivinni. A cross trekking biciklik a klasszikus trekking kerékpárnál jóval könnyebb kialakítással rendelkeznek. Ez alapvetően abból következik, hogy gyárilag nincsenek felszerelve olyan kiegészítőkkel, mint a csomagtartó, sárvédő és a kitámasztó. A cross trekking tehát egy sokkal sportosabb vonalat képvisel. Ugyan olyan felépítéssel és geometriával rendelkezik egy trekking, azonban nem találhatók meg rajta a szokásos kiegészítők, amiket említettünk. Ezeknek a rögzítési pontjai viszont megvannak a vázon!
Ez tehát azt jelenti, hogy ha neked egy cross kerékpár tetszik, de szeretnél rá egy sárvédőt, vagy egy csomagtartót, akkor rá is pattinthatod! Aki szeret biciklizni és nem csak túrautakon, hanem városban és egyéb terepeken is szívesen teker, azoknak mindig a cross trekking kerékpárt ajánljuk, hiszen ez a hibrid több lehetőséget rejt magában, mint egy sima trekking kerékpár. Weboldalunkon több mint 170 ilyen bicikli áll rendelkezésedre. Ha olcsó modelleket keresel, akkor ismerd meg az Alpina Eco, a Domino Trino, a Kellys Cliff, valamint a Neuzer X100 modelleket! Ha nem félsz kicsit többet költeni egy minőségi kerékpárra, akkor a Kellys Phanatic, a Gepida Alboin, a KTM Life Cross és a Cube Nature EXC Allroad modelleket érdemes csekkolnod. Ismerd meg te is termékeinket részletesen webáruházunkban még ma!
Ahány kerékpáros, annyiféle igény merül fel a férfi cross trekking kerékpár felszereltségével és tudásával kapcsolatban. Érthető, ha férfi cross trekking bringát egy országúti bringás és egy montis egészen más szempontok szerint választana, elvégre más-más elképzelések vezérlik őket, mindketten a saját stílusukhoz viszonyítanák. Az eredeti elképzelésükhöz legtöbbször csak sűrű kompromisszumok árán jutnának el, ezért a gyártók igyekeztek ötvözni ezeket az egymástól igencsak eltérő stílusokat. Ennek a továbbgondolásnak az eredménye a felettébb praktikus gravel kerékpár is, ami külsőre inkább az országúti biciklivel mutat rokonságot, de a jól eltalált felszereltségének hála, még a keményebb terepen is remek szolgálatot tesz.
Ránézésre: trekking kerékpár, csomagtartó és sárvédő nélkül, egyenes kormánnyal
Cyclo-Cross kerékpár
Ez a bringa egy nagyon érdekes kerékpár fajta. Az MTB és az országúti kerékpár ötvözete. Geometriája országúti, hajlított koskormánnyal. Fékszerkezete „V”, mint az MTB kerékpárokon, gumija terepmintázatú, bár vékonyabb, és kerékátmérő is az országútinál szokásos 28”. A gravel és cyclocross bringák modern tárcsafékkel, széles áttételezéssel felszerelve. Irányítása inkább a versenyre hangolt cyclocross kerékpárokkal mutat rokonságot, de az alacsony középcsapágy-magasság azért azoknál stabilabbá teszi, így felmálházva, rossz utakon is nagyszerűen irányítható marad. A gravel kerékpár azért is ötletes találmány, mert vele egyszeriben két kerékpárunk is kiváltható: a teljes értékű, gyors és akár komfortos országúti gép, de megfelelő terepen a szabadság élményével, a terep kerékpározás technikájával és szabadságával ajándékozhat meg. Nagyon hasonló ez a kerékpár a cyclocross versenygépekhez, ám a gravel kerékpár felépítése mégis eltér azokétól. Egy gravel kerékpár nyergében, amikor elhagyjuk az aszfalt utakat, továbbra is haladhatunk nagy sebességgel, enyhén lejtő dózer úton ez 40-50 km/h-t is jelenthet, ilyenkor máshogy viselkedik a bringa, mint a csiki-csuki CX pályákon. Ekkor jelenthet újabb előnyt, hogy a gravel kerékpár már gyárilag is elég ballonos (32-40mm) gumija helyett akár montis méretekkel is felszerelhetjük, nagyobb komfortot nyújtva a durvább terepen is. Kerekekből pedig szintén bármilyet használhatunk, amilyet csak szeretnénk! 35-622-es, akár 40-622-es, de nincs kizárva a 650B-s kerekek sem a 2.25” széles apró mintás gumival. EZ alkalmas lesz a hazai erdei utak 80%-ának bejárására. Egy 28-as gumit felrakva nem gond például egy amatőr tókerülő versenyen való részvétel, bár tény, hogy a nagyon vékony gumi azért nem mutat benne igazán jól. A gravel kerékpár hajtásrendszere és fékei is teljesen más mint amit egy országúti vagy cyckocross kerékpárnál megszokhattunk, inkább a hegyikerékpárokkal mutat hasonlóságot. Elöl, az egy nagyobb lánckerekes, vagy az országútihoz hasonlatos kéttányéros hajtómű mellé tökéletes párosítás hátul a széles áttételi tartományt biztosító lánckerék sor. A megállást a mechanikus, vagy komolyabb felszereltségű modelleken, hidraulikus tárcsafékek teszik biztonságossá, amire a gyors lejtőkön, aszfalton és terepen is egyaránt szükségünk is lehet. Ha új élményeket keresünk és csak egy bringát szeretnénk magunkénak tudni, akkor az egyik opció a gravel kerékpár legyen!
Ránézésre: országúti, terepmintás gumival és „V” fékkel
Fitness vagy hybrid kerékpár
Az országúti kerékpár kényelmesebb kivitelű változata. Egyenes kormány, elől három fogaskerékkel ellátott hajtómű. Azoknak, akik szeretik az országúti kerékpározást, a suhanást, de nagyobb kényelemre vágynak. Ha manapság azt halljuk, hogy fitness kerékpár, akkor sokan arra gondolhatnak, hogy szobabiciklikről van szó, pedig ez nem igaz! A fitness kerékpár egy teljes értékű valódi kerékpár, mely egy amolyan hibridet képez az országúti és a cross trekking kerékpár között, egy olyan hobbikerékpárt létrehozva, mely mindkettő előnyeivel rendelkezik. Ha számodra is fontos az egészséges életmód és mindemellett szeretsz biciklizni, akkor a fitness kategóriában mindenképp érdemes körülnézned webáruházunkban, ugyanis olyan klassz biciklikkel várunk, mint a Neuzer Courier, a SIRIUS TEMPO, a PURE FIX BRAVO, a Gepida SPESIS, a Csepel Royal és még sok más egyedi modell! Fitness kerékpárjaink elérhetők férfi és női kivitelben egyaránt, így mindenki megtalálhatja a számára megfelelő kétkerekűt. De mi teszi különlegessé ezeket a bicikliket? A fitness vagy fitnesz kerékpár alapja a már jól ismert országúti kerékpár. Vázkialakítása és kerekei is sok esetben hasonlítanak az országúti stílusra, sok esetben egyenes kormányt és a patkófékek helyett V-fékeket találunk ezeken a bicikliken.
Mint már említettük, felhasználásában és élményben a fitness kerékpárok országúti és a cross trekking között foglalnak helyet, de a fitness kategóriába sorolhatók az agyváltóval és agydinamóval szerelt, de súlyra és sebességre optimizált, kifejezetten sportos városi kerékpárok is. A fitness biciklik tehát abszolút multifunkciós gépek, melyekkel meghódíthatod a belvárost és a vidéki utakat egyaránt. A kulcsszó természetesen a ’fitness’, hiszen ezek a kerékpárok kifejezetten jó, választásnak bizonyulnak, ha egy kis testmozgást is szeretnél végezni kerékpározás közben. Ha úgy érzed, hogy itt az ideje az egészségesebb életnek, akkor előszeretettel ajánljuk, hogy nézz szét fitness kerékpár készletünkön, hátha találsz olyan modellt, mely megtetszik. A Kerékpárkell sok éves tapasztalattal és több száz használt kerékpárral vár minden kedves érdeklődőt!
Ránézésre: Országúti kerékpár, egyenes kormánnyal