Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Kerékpár mérettáblázat

Kerékpár mérettáblázat

Az alábbi információk segítéségével ki tudod választani a neked legjobban megfelelő kerékpár méretet. Ügyelj a megfelelő nyereg kiválasztására és beállítására. Ehhez is találsz tanácsokat az alábbiakban.

Gyerek kerékpárok mérettáblázata (kb.):

12” méret: 2,5 év – 4 év között,

16” méret: 4 év - 6 év között, 95-115 cm

20” méret: 6 év – 9 év között, 115-130 cm

24” méret: 7 év – 11 év között, 130-150 cm

 

Kerékpár átlépési magasságA felnőtt méretnél a váz átlépési magasságából kiszámolható a kerékpár mérete.

 

A számolás menete:

Cipő nélkül szorítson a lába közé tárgyat (pl. könyv), és  mérje le a föld és a tárgy teteje közti távolságot. Ez az Ön  átlépési magassága.

 

MTB kerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,57-tel, ekkor megkapja a kerékpár vázméretét centiméterben. Ha szeretné tudni, hogy a kapott eredmény hány coll, ossza el 2.54-gyel és megkapja a vázméretet collban (1" = 2,54cm).

Versenykerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,66-tal, és megkapja a vázméretet centiméterben.
 

 

MTB kerékpár vázméret meghatározása:

Magasság Javasolt vázméret
cm hüvelyk (inch)  
148 – 158 13″ – 14″  
158 – 168 15″ – 16″  
168 – 178 17″ – 18″  
178 – 185 19″ – 20″  
185 – 193 21″ – 22″  
193 – 198 23″ – 24″  

 

Országúti kerékpár vázméret meghatározása:

Magasság Javasolt vázméret
cm cm  
     
     
160 – 168 51 – 52  
168 – 175 52 – 54  
175 – 183 54 – 56  
183 – 191 56 – 60  
191 – 198 61 – 63  

 

Országúti női kerékpár vázméret meghatározása:

Magasság Javasolt vázméret
cm cm  
147 – 155 44 – 45 – 46  
155 – 160 47 – 48 – 49  
160 – 165 50 – 51 – 52  
165 – 172 53 – 54 – 55  
172 – 180 56 – 57  

 

Hibrid (cross, trekking) kerékpár vázméret meghatározása:

Magasság Javasolt vázméret
cm hüvelyk (inch)            : vagy: cm
147 – 155 13″ – 14″   33 – 35
155 – 165 15″ – 16″ 38 – 40
165 – 175 17″ – 18″ 43 – 46
175 – 183 19″ – 20″ 48 – 51
183 – 191 21″ – 22″ 53 – 56
191 – 198 23″ – 25″ 58 – 63

 

Triatlon kerékpár vázméret meghatározása:

Magasság Javasolt vázméret
cm cm                        :  
152 – 160 49 – 50  
160 – 168 51 – 52  
168 – 175 53 -54  
175 – 183 55 – 56  
183 – 191 57 – 58  
191 – 198 60 – 61  

 

BMX kerékpár vázméret meghatározása:

Magasság vagy életkor Javasolt vázméret
magasság (cm) életkor hüvelyk (inch)
110 – 122 5 – 7 éves 16″
122 – 147 7 – 11 éves 18″
147 – 193 11+ éves 20″

 

Gyerek kerékpár meghatározása:

<

Életkor vagy magasság Javasolt kerékméret
életkor          vagy: magasság (cm)
2 – 4 éves 85 – 100 12″ kerék átmérő
3 – 5 éves 95 – 110 14″ kerék átmérő
5 – 7 éves 110 – 120 16″ kerék átmérő
7 – 9 éves 120 – 135 20″ kerék átmérő
9 – 11 éves 135 – 145 24″ kerék átmérő
11+ éves

 

A felnőtt méretnél a váz átlépési magasságából kiszámolható a kerékpár mérete.

A számolás menete:

Cipő nélkül szorítson a lába közé tárgyat (pl. könyv), és mérje le a föld és a tárgy teteje közti távolságot. Ez az Ön átlépési magassága.

MTB kerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,57-tel, ekkor megkapja a kerékpár vázméretét centiméterben. Ha szeretné tudni, hogy a kapott eredmény hány coll, ossza el 2.54-gyel és megkapja a vázméretet collban (1″ = 2,54cm).

Versenykerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,66-tal, és megkapja a vázméretet centiméterben.

Nyeregbeállítás: 
A nyereg tetejének nagyjából ví­zszintesnek kell lennie. (Ví­zmértékkel vagy vonalzó segí­tségével ellenőrizzük!)
Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyabban, de nagy szögbeli eltéréseket mindenképpen el kell kerülni. (általános tapasztalat szerint a ví­zszintes helyzet a legmegfelelőbb) Ha túl magasan van az eleje, akkor nagyobb nyomás hat az ülőcsontok közötti puha szövetre. Ha előre lejt a nyereg, akkor nem is ülünk rajta, hanem előre csúszunk és í­gy a súlyunk nagy része a vállunkra, karunkra és csuklónkra nehezedik.


Az ülés magassága:
A pedált fordítsuk alsó („6 óra”) állásba! Üljünk fel a nyeregbe, a sarkunkat tegyük a pedálra! Úgy állítsuk be a magasságot, hogy enyhén nyújtott állapotba kerüljön az alsó végtag! A legtöbb esetben megfelelő ez a módszer, a cipőtalp vastagsága miatt azonban előfordulhatnak eltérések, ezért helyezze lábát a klipszbe, és hajtson hátrafelé, vagy vegyük le a láncot, ez esetben előre (az első lábujjtő a pedáltengely közepe felett legyen)!


A kormány-nyereg távolsága:
Mivel a törzsünk, illetve karjaink hossza is egyénenként változik, a kormány beállítására is ügyelni kell. Egyszerű de bevált módszer: a nyeregorrhoz támasztjuk a könyökünket, és ví­zszintes alkar esetén az ujjaknak éppen el kell érniük a kormányt. Természetesen itt is lehetnek egyéni eltérések, amit figyelembe kell venni.
A pontosabb beállí­tási módszer a következő:
Fordí­tsuk a hajtókart ví­zszintes (“3 óra”) állásba! Ezután az elöl lévő láb térdkalácsához szorítsunk egy fonalat, amelynek a végére nehezéket kötöttünk! A fonal a pedáltengely közepén haladjon át! Ha eltérést látunk, állítsuk a nyerget előre, vagy hátra!
Ha a kormány eléréséhez túlságosan ki kell nyúlni a kerékpáron, vagy össze kell zsugorodni pedálozás közben, akkor a kormányfej rövidebbre, vagy hosszabbra cserélésével, esetleg a váz kisebbre, vagy nagyobbra cserélésével lehet állí­tásokat végezni.
A beállí­tást nem kell véglegesnek tekinteni, a kerékpározás során még finomí­thatunk rajta. Lehetőleg gyakran állí­tsunk keveset (2-3 mm-t), í­gy követve testünk visszajelzéseit, mivel az érzékeny térdüeknél térdbántalmak léphetnek fel, ha alacsonyan ülnek, vagy ha minden átmenet nélkül nagyot állí­tunk a nyereg pozí­cióján.
Amennyiben a térdizületi, vagy porc bántalmakban szenved a kerékpáros, a nyerget állí­tsuk olyan magasra, amennyire csak lehet (ne romoljon a kerékpáros biztonság), és mérsékelt ellenállással, könnyű intenzitással kerékpároztassuk, mert ez javí­that a térd állapotán.

Amennyiben nagyon gyakorlatlan a kerékpáros, akkor lehet jóval alacsonyabbra állí­tani a nyerget az optimálisnál, hogy biztonságban érezze magát, majd fokozatosan emeljük a helyes magasságba!

Kormánymagasság:
A nyereg beállí­tását követően kerüljön rá sor! A kormánymagasságot ne a rutinos versenyzőkéhez viszonyítva állítsuk be, mert ilyenkor azt tapasztalhatjuk, hogy a kezdő kerékpáros szinte állandóan középen fogja a kormányt. Hasonló a helyzet akkor is, ha hosszú a kormányszár (kormánypipa, stucni).
Ez balesetveszélyes, mert nincs a keze fék közelben, másrészt hibás beidegződés rögzül.
Fokozatosan szoktassuk hozzá magunkat a megfelelő kormánymagassághoz, ne siettessük túlzottan!
Vegyük figyelembe a visszajelzéseit! Amennyiben gyakran fáj a nyaka, háta illetve szinte soha nem fogja az alsó hajlatban a kormányt, (országúti, verseny kerékpárnál) akkor még korai lejjebb állí­tani azt!

Végül szólnunk kell azokról a legfontosabb alkatrészekről ami a kerékpározásunkat komfortossá, megfelelően hatékonnyá és biztonságossá teszi:

Kormány:
Szélessége a vállszélességhez igazodjon! A országúti kormánynál a hajlí­tás ne legyen nagy, vegyük figyelembe a kéz méretét! Az egyenes (Monti, trekking) kormány se legyen túl keskeny, mert instabillá válik a kormányzás és összeszorí­tja a mellkast, ami nehezebb légzést von maga után.

Fékkar:
Országúti kormánynál alul fogva a középső ujj utolsó percével biztonságosan lehessen behúzni. A fék rugója ne legyen túl erős.
Egyenes kormánynál a fékkar ne álljon annyira magasan, hogy a fékezéskor a csuklót hátra kelljen feszí­teni ahhoz, hogy a kart elérjük. Ne legyen mélyen sem mert akkor a testünknek is előre kell mozdulnia a hatékony fékezés eléréséhez. Az optimális kar beállí­tás, ha kényelmes (szabályos) kormány fogás közben az ujjainkat előrenyújtva, úgy érjük el a fékkart, hogy a tenyerünk nem mozdul el a kormányon.

Nyereg:
Megválasztásánál az ülőgumók közti távolság fontos szempont. Ennek meg kell egyeznie az ülőcsontok közti távolsággal. Ha a nyereg túl keskeny, a csontok lógnak a két oldalán, és a köztes, érzékeny puha szövetek tartják a testsúly jelentős részét. Ha túl széles, akkor egészen biztos, hogy hosszabb utakon, meleg időben kidörzsöli a belső combot. Mindemellett, a leggyakoribb panaszok nem a rossz szélesség miatt lépnek fel, hanem a nyerget pontosabban kell beállí­tani a kerékpáron. Ha kényelmetlennek érzi a nyerget, az első reakció, hogy puhábbra cserélje le. Ez általában tévedés. A puha nyereg csak nagyon rövid, pár kilométeres utakon lehet kényelmes. Nem beszélve arról, hogy a belső combot épp az ilyen puha nyergek dörzsölhetik ki. Mint ahogy a legpuhább ágymatrac nem a legkényelmesebb alvó alkalmatosság, a legpuhább nyereg sem a legkényelmesebb a kerékpáron.
Ne siesse el a nyereg lecserélését, először kísérletezzen!