Kerékpár mérettáblázat
Az alábbi információk segítéségével ki tudod választani a neked legjobban megfelelő kerékpár méretet. Ügyelj a megfelelő nyereg kiválasztására és beállítására. Ehhez is találsz tanácsokat az alábbiakban.
Gyerek kerékpárok mérettáblázata (kb.):
12” méret: 2,5 év – 4 év között,
16” méret: 4 év - 6 év között, 95-115 cm
20” méret: 6 év – 9 év között, 115-130 cm
24” méret: 7 év – 11 év között, 130-150 cm
A felnőtt méretnél a váz átlépési magasságából kiszámolható a kerékpár mérete.
A számolás menete:
Cipő nélkül szorítson a lába közé tárgyat (pl. könyv), és mérje le a föld és a tárgy teteje közti távolságot. Ez az Ön átlépési magassága.
MTB kerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,57-tel, ekkor megkapja a kerékpár vázméretét centiméterben. Ha szeretné tudni, hogy a kapott eredmény hány coll, ossza el 2.54-gyel és megkapja a vázméretet collban (1" = 2,54cm).
Versenykerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,66-tal, és megkapja a vázméretet centiméterben.
MTB kerékpár vázméret meghatározása:
Magasság | Javasolt vázméret | |
cm | hüvelyk (inch) | |
148 – 158 | 13″ – 14″ | |
158 – 168 | 15″ – 16″ | |
168 – 178 | 17″ – 18″ | |
178 – 185 | 19″ – 20″ | |
185 – 193 | 21″ – 22″ | |
193 – 198 | 23″ – 24″ |
Országúti kerékpár vázméret meghatározása:
Magasság | Javasolt vázméret | |
cm | cm | |
160 – 168 | 51 – 52 | |
168 – 175 | 52 – 54 | |
175 – 183 | 54 – 56 | |
183 – 191 | 56 – 60 | |
191 – 198 | 61 – 63 |
Országúti női kerékpár vázméret meghatározása:
Magasság | Javasolt vázméret | |
cm | cm | |
147 – 155 | 44 – 45 – 46 | |
155 – 160 | 47 – 48 – 49 | |
160 – 165 | 50 – 51 – 52 | |
165 – 172 | 53 – 54 – 55 | |
172 – 180 | 56 – 57 |
Hibrid (cross, trekking) kerékpár vázméret meghatározása:
Magasság | Javasolt vázméret | ||
cm | hüvelyk (inch) : | vagy: | cm |
147 – 155 | 13″ – 14″ | 33 – 35 | |
155 – 165 | 15″ – 16″ | 38 – 40 | |
165 – 175 | 17″ – 18″ | 43 – 46 | |
175 – 183 | 19″ – 20″ | 48 – 51 | |
183 – 191 | 21″ – 22″ | 53 – 56 | |
191 – 198 | 23″ – 25″ | 58 – 63 |
Triatlon kerékpár vázméret meghatározása:
Magasság | Javasolt vázméret | |
cm | cm : | |
152 – 160 | 49 – 50 | |
160 – 168 | 51 – 52 | |
168 – 175 | 53 -54 | |
175 – 183 | 55 – 56 | |
183 – 191 | 57 – 58 | |
191 – 198 | 60 – 61 |
BMX kerékpár vázméret meghatározása:
Magasság vagy életkor | Javasolt vázméret | |
magasság (cm) | életkor | hüvelyk (inch) |
110 – 122 | 5 – 7 éves | 16″ |
122 – 147 | 7 – 11 éves | 18″ |
147 – 193 | 11+ éves | 20″ |
Gyerek kerékpár meghatározása:
<
Életkor vagy magasság | Javasolt kerékméret | |
életkor vagy: | magasság (cm) | |
2 – 4 éves | 85 – 100 | 12″ kerék átmérő |
3 – 5 éves | 95 – 110 | 14″ kerék átmérő |
5 – 7 éves | 110 – 120 | 16″ kerék átmérő |
7 – 9 éves | 120 – 135 | 20″ kerék átmérő |
9 – 11 éves | 135 – 145 | 24″ kerék átmérő |
11+ éves |
A felnőtt méretnél a váz átlépési magasságából kiszámolható a kerékpár mérete.
A számolás menete:
Cipő nélkül szorítson a lába közé tárgyat (pl. könyv), és mérje le a föld és a tárgy teteje közti távolságot. Ez az Ön átlépési magassága.
MTB kerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,57-tel, ekkor megkapja a kerékpár vázméretét centiméterben. Ha szeretné tudni, hogy a kapott eredmény hány coll, ossza el 2.54-gyel és megkapja a vázméretet collban (1″ = 2,54cm).
Versenykerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,66-tal, és megkapja a vázméretet centiméterben.
Nyeregbeállítás:
A nyereg tetejének nagyjából vízszintesnek kell lennie. (Vízmértékkel vagy vonalzó segítségével ellenőrizzük!)
Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyabban, de nagy szögbeli eltéréseket mindenképpen el kell kerülni. (általános tapasztalat szerint a vízszintes helyzet a legmegfelelőbb) Ha túl magasan van az eleje, akkor nagyobb nyomás hat az ülőcsontok közötti puha szövetre. Ha előre lejt a nyereg, akkor nem is ülünk rajta, hanem előre csúszunk és így a súlyunk nagy része a vállunkra, karunkra és csuklónkra nehezedik.
Az ülés magassága:
A pedált fordítsuk alsó („6 óra”) állásba! Üljünk fel a nyeregbe, a sarkunkat tegyük a pedálra! Úgy állítsuk be a magasságot, hogy enyhén nyújtott állapotba kerüljön az alsó végtag! A legtöbb esetben megfelelő ez a módszer, a cipőtalp vastagsága miatt azonban előfordulhatnak eltérések, ezért helyezze lábát a klipszbe, és hajtson hátrafelé, vagy vegyük le a láncot, ez esetben előre (az első lábujjtő a pedáltengely közepe felett legyen)!
A kormány-nyereg távolsága:
Mivel a törzsünk, illetve karjaink hossza is egyénenként változik, a kormány beállítására is ügyelni kell. Egyszerű de bevált módszer: a nyeregorrhoz támasztjuk a könyökünket, és vízszintes alkar esetén az ujjaknak éppen el kell érniük a kormányt. Természetesen itt is lehetnek egyéni eltérések, amit figyelembe kell venni.
A pontosabb beállítási módszer a következő:
Fordítsuk a hajtókart vízszintes (“3 óra”) állásba! Ezután az elöl lévő láb térdkalácsához szorítsunk egy fonalat, amelynek a végére nehezéket kötöttünk! A fonal a pedáltengely közepén haladjon át! Ha eltérést látunk, állítsuk a nyerget előre, vagy hátra!
Ha a kormány eléréséhez túlságosan ki kell nyúlni a kerékpáron, vagy össze kell zsugorodni pedálozás közben, akkor a kormányfej rövidebbre, vagy hosszabbra cserélésével, esetleg a váz kisebbre, vagy nagyobbra cserélésével lehet állításokat végezni.
A beállítást nem kell véglegesnek tekinteni, a kerékpározás során még finomíthatunk rajta. Lehetőleg gyakran állítsunk keveset (2-3 mm-t), így követve testünk visszajelzéseit, mivel az érzékeny térdüeknél térdbántalmak léphetnek fel, ha alacsonyan ülnek, vagy ha minden átmenet nélkül nagyot állítunk a nyereg pozícióján.
Amennyiben a térdizületi, vagy porc bántalmakban szenved a kerékpáros, a nyerget állítsuk olyan magasra, amennyire csak lehet (ne romoljon a kerékpáros biztonság), és mérsékelt ellenállással, könnyű intenzitással kerékpároztassuk, mert ez javíthat a térd állapotán.
Amennyiben nagyon gyakorlatlan a kerékpáros, akkor lehet jóval alacsonyabbra állítani a nyerget az optimálisnál, hogy biztonságban érezze magát, majd fokozatosan emeljük a helyes magasságba!
Kormánymagasság:
A nyereg beállítását követően kerüljön rá sor! A kormánymagasságot ne a rutinos versenyzőkéhez viszonyítva állítsuk be, mert ilyenkor azt tapasztalhatjuk, hogy a kezdő kerékpáros szinte állandóan középen fogja a kormányt. Hasonló a helyzet akkor is, ha hosszú a kormányszár (kormánypipa, stucni).
Ez balesetveszélyes, mert nincs a keze fék közelben, másrészt hibás beidegződés rögzül.
Fokozatosan szoktassuk hozzá magunkat a megfelelő kormánymagassághoz, ne siettessük túlzottan!
Vegyük figyelembe a visszajelzéseit! Amennyiben gyakran fáj a nyaka, háta illetve szinte soha nem fogja az alsó hajlatban a kormányt, (országúti, verseny kerékpárnál) akkor még korai lejjebb állítani azt!
Végül szólnunk kell azokról a legfontosabb alkatrészekről ami a kerékpározásunkat komfortossá, megfelelően hatékonnyá és biztonságossá teszi:
Kormány:
Szélessége a vállszélességhez igazodjon! A országúti kormánynál a hajlítás ne legyen nagy, vegyük figyelembe a kéz méretét! Az egyenes (Monti, trekking) kormány se legyen túl keskeny, mert instabillá válik a kormányzás és összeszorítja a mellkast, ami nehezebb légzést von maga után.
Fékkar:
Országúti kormánynál alul fogva a középső ujj utolsó percével biztonságosan lehessen behúzni. A fék rugója ne legyen túl erős.
Egyenes kormánynál a fékkar ne álljon annyira magasan, hogy a fékezéskor a csuklót hátra kelljen feszíteni ahhoz, hogy a kart elérjük. Ne legyen mélyen sem mert akkor a testünknek is előre kell mozdulnia a hatékony fékezés eléréséhez. Az optimális kar beállítás, ha kényelmes (szabályos) kormány fogás közben az ujjainkat előrenyújtva, úgy érjük el a fékkart, hogy a tenyerünk nem mozdul el a kormányon.
Nyereg:
Megválasztásánál az ülőgumók közti távolság fontos szempont. Ennek meg kell egyeznie az ülőcsontok közti távolsággal. Ha a nyereg túl keskeny, a csontok lógnak a két oldalán, és a köztes, érzékeny puha szövetek tartják a testsúly jelentős részét. Ha túl széles, akkor egészen biztos, hogy hosszabb utakon, meleg időben kidörzsöli a belső combot. Mindemellett, a leggyakoribb panaszok nem a rossz szélesség miatt lépnek fel, hanem a nyerget pontosabban kell beállítani a kerékpáron. Ha kényelmetlennek érzi a nyerget, az első reakció, hogy puhábbra cserélje le. Ez általában tévedés. A puha nyereg csak nagyon rövid, pár kilométeres utakon lehet kényelmes. Nem beszélve arról, hogy a belső combot épp az ilyen puha nyergek dörzsölhetik ki. Mint ahogy a legpuhább ágymatrac nem a legkényelmesebb alvó alkalmatosság, a legpuhább nyereg sem a legkényelmesebb a kerékpáron.
Ne siesse el a nyereg lecserélését, először kísérletezzen!